Demokrati och mänskliga rättigheter
Flera olika punkter i Tidöavtalet är tveksamma ur demokratisynpunkt. Bland annat skiljer man på människor och människor. Som en helhet, en sammanvägning av hela avtalet, blir det tydligt att det kan vara början på en sluttande backe mot en mer totalitär regim.
Det avgörande är vilka beslut som fattas, och hur. Att beslut fattas med mycket kort varsel och utan konsekvensbedömning, och att utredning av frågan görs först i efterhand, är ett illavarslande tecken. Att partiledare och ministrar tycks ha bristande respekt för mänskliga rättigheter är ett annat.
Demokratin och Tidöavtalet
- Kontroll över hur statsbidragen till folkbildningen fördelas
- Minskade anslag till studieförbunden
- Införande av en "kulturkanon"
- Minskad rättssäkerhet, framför allt i asyllagstiftningen
- Minskad respekt för mänskliga rättigheter, framför allt när det gäller flyktinginvandrare
- Ökad övervakning av privatpersoner
- Översyn av det svenska valsystemet med partispecifika valsedlar i stället för gemensamma
- Minskade anslag till studieförbunden
- Civilsamhällets organisationer bjuds inte längre in att svara på remisser
- Korta svarstider för remisser
Från departementen
Regeringen och SD
Redovisning
Allmäna sammankomster och rikets säkerhet SOU 2024:52 5.7.2024
--- Polismyndigheten
Statskontoret: Regeringen bör vidta fler åtgärder mot korruption Altinget 12.12.2023
Stärkt konstitutionell beredskap SOU 2023:75 23.11.2023
Förstärkt skydd för demokratin och domstolarnas oberoende. Slutbetänkande av 2020 års grundlagskommitté SOU 2023:12 17.3.2023
-- Grundlagskommitté överlämnar betänkande om förstärkt skydd för demokrati och domstolarnas oberoende Regeringen 17.3.2023
Remissvar
Remiss av betänkandet Allmäna sammankomster och Sveriges säkerhet (SOU 2024:52) Dnr Ju2024:01560
Remiss av SOU 2023:75 Stärkt konstitutionell beredskap D.nr. Ju2023/02742 Remisstid 24.4.2024
-- CRD: Yttrande över SOU 2023:75 - stärkt konstitutionell beredskap
Remiss av SOU 2023:12 Förstärkt skydd för demokratin och domstolarnas oberoende D.nr. Ju 2023/00712 Remisstid 1.9.2023
Remiss av Ds 2023:7 Tilläggsprotokoll 16 till Europakonventionen
Lagar och lagförslag
En tydligare bestämmelse om hets mot folkgrupp Prop 2023/24:93 19.3.2024 Träder i kraft den 1 juli 2024 i brottsbalken och den 1 januari 2027 i tryckfrihetsförordningen.
Oppositionen
Tillgång till bankkonto avgörande för föreningsfriheten Malin Björk (C), Malin Danielsson (L), Altinget 7.3.2024
Är inte ett brott mot mänsklig rättigheter ett problem för regeringen? (S) Altinget 30.11.2023
SD:s högerregim hotar grunderna i vår demokrati Magdalena Andersson (S), DN 6.5.2023
Rapporter
Seminarier
Media
Vad är demokrati?
Demokrati betyder folkstyre eller folkmakt. Frihet och jämlikhet anses vara centrala begrepp.
Sveriges riksdag har definierat sex grundläggande drag för demokrati:
- Fria val
- Mångfald av partier
- Politiska rättigheter
- Likhet inför lagen och rättssäkerhet
- Mänskliga rättigheter
- Fungerande statsförvaltning
Sveriges författning består av fyra grundlagar:
- Regeringsformen
- Tryckfrihetsförordningen
- Yttrandefrihetsgrundlagen
- Successionsordningen
Regeringsformens första kapitel säger att all offentlig verksamhet måste bedrivas med respekt för människors lika värde och den enskilda människans frihet och värdighet.
Lagstiftningen ser ut så här för viktiga ändringar: Förslag --> direktiv --> utredning --> remiss till myndigheter och organisationer --> nytt förslag --> lagrådet --> proposition --> riksdagsutskott --> utskottsbetänkande --> debatt i riksdagens kammare --> omröstning i riksdagen (349 ledamöter).
Förordningar förtydligar det som står i lagarna.
Regleringsbrev delas ut till varje myndighet varje år. Regeringen (departementen) anger där myndighetens mål, uppdrag och ekonomiska ramar för kommande år.
Vår demokrati - värd att värna varje dag Kommittén Demokratin 100 år
Tryckfrihetsförordningen utsedd till världsminne av UNESCO KB 22.5.2023
Detta behövs!
SvaraRadera